Monday, April 23, 2012

Àlbum de família. Instagram.

Processó d'animals dibuixats.
El meu fill davant una processó d'animals dibuixats. Les onades feien de goma d'esborrar i ell s'hi emprenyava enfrontant-s'hi amb un vehement "no, no, no!" La sorra com a metàfora de la imatge digital, potser?

Sí. Un altre article que parla de l'Instagram. La data em delata: tiro d'Android, els darrers a arribar (fa quatre dies) a aquesta aplicació que porta temps fent furor entre els usuaris de l'I-Phone. Instagram és un programa per a telèfons mòbils que un cop fas la foto et permet dues coses: 1) triar entre uns pocs i atractius tractaments d'imatge i 2) pujar la foto a una web d'intercanvi de fotos on pots seguir altres usuaris i comentar.

Em vaig baixar l'aplicació coincidint amb què a l'escola bressol del meu fill ens van demanar que omplíssim un àlbum amb fotografies dels familiars directes. Se'm va ocórrer de tastar això de l'Instagram per a l'ocasió, així que als darrers dinars familiars he estat martiritzant a tothom per tal d'atrapar-lo en un paper de 10x10cm que he imprès a casa mateix, en una Canon Selphy que ens van regalar uns amics.

I ara, una selecció d'oncles del meu fill. En queda algun que se m'ha resistit, però ja caurà en una propera entrada... 

Imma Santacreu, pianista.
Imma Santacreu, pianista, tieta i santa paciència la seva, que per fer-li la foto la vaig ben marejar. I maltractar: amb el meu colze distret vaig abaixar la tapa del teclat sense que ella pogués apartar-ne el somriure i... ai!, quin mal!

Hèctor Parra, compositor.
Hèctor Parra, el tiet  compositor. Ja és això, oi?

IMG_20120415_191337
Jeni, tieta. I madrilenya. Què hi farem: ningú és perfecte...

IMG_20120415_192033
Rafa Moliner, el tiet enamorat.

IMG_20120421_160117
Josep Grau, un altre tiet enamorat.

IMG_20120421_145359
La tieta Marta...
Bé, ara és quan volia fer un seguit de reflexions. Però va i en Francesc Vera ja me les ha pensades en la seva entrada d'ahir. El que més valoro de l'Instagram és la immediatesa. Des del telèfon mòbil, la càmera que t'acompanya fins i tot al vàter. Amb poc més d'un click ja pots compartir una fotografia, sense haver de descarregar la foto en un PC, desar-la, processar-la amb un Photoshop, pujant-la a no sé quin lloc web... I amb un avantatge afegit: com que vas i has de compartir la foto, no correràs el risc de penjar-ne vint versions i quedar-te sense amics, així que has de seleccionar, triar... Torna, potser, el fotografiar poc dels rodets, lluny de la compulsió digital... 

Moltes de les fotografies el que pretenen no és empaperar un edifici, tan sols esgarrapar un record al temps que s'esmuny, el molt putes. Per a aquesta funció, el concepte d'Instagram és una eina excepcional. En l'arrel del seu èxit hi ha una pregunta que ens farem en un futur tan llunyà com demà mateix: com és possible que les càmeres abans no estiguessin connectades a internet?

IMG_20120409_132514
En Martí, gronxant-se de riure...

2 comments:

  1. És normal que davant d'un fet com aquest (i sobre tot després de la incorporació de l'aplicació a Android) produïsca reflexions en molta gent i que alguns en puga'm coincidir. No he fet la prova però crec que si faig una cerca en google seria possible trobar alguna reflexió semblant a aquesta que fem tu i jo.
    Per cert, m'agrada molt la foto del teu fill a vora mar. Crec que a més de la immediatesa, Instagram ens pot retornar la bellesa de la simplicitat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. No goso googlejar "reflexions Instagram"... Ho deixo per a valents... I estic totalment d'acord amb l'accent que poses en la simplicitat de tot plegat: vols fer una foto i la fas, ja està... Realment és cert que la cosa va molt lligada al que van ser les Polaroid... Potser sense tanta màgia (com batre el revelat de la imatge davant els nostres ulls?) però sense la llosa del seu cost econòmic...

      Delete